ကိႆကိႏၷာ ဖြားခန္း၊ ဟႏုမာန္ဆုရခန္း
ကိႆကိႏၷာတြင္လည္း ဘုရင္ ေမ်ာက္မင္း၏ မိဘုရား တြင္ သုႀကိတ္ ႏွင့္ ဘာလီ ေမြးဖြားသည္။ ထို႔အျပင္ ဟႏုမာန္ ႏွင့္ ဇဗၺဳမာန္ တို႔သည္လည္း ကိႆကိႏၷာတြင္ ေမြးဖြားၾကသည္။
ေလနတ္သား၏ သားျဖစ္ေသာ ကေလးငယ္ဟႏုမာန္သည္ ေနကိုျမင္ေသာအခါ မိမိအစာမွတ္၍ ေနကို ဖမ္းကာကစားရန္ ျပဳေသာအခါ ေနနတ္သားက သိၾကားထံ ေျပးတိုင္သည္။ သိၾကားက အရြယ္မေရာက္မီ ဆိုးသြမ္းလြန္းေသာ ေမ်ာက္အား ငယ္ရြယ္စဥ္ကတည္းက ဖ်က္ဆီးပစ္မည္ဟု ဝရဇိန္လက္နက္ျဖင့္ ပစ္ခ်သည္။ ဝရဇိန္လက္နက္ဒဏ္ျဖင့္ ဟႏုမာန္ မိန္းေမာေနစဥ္ ဖခင္ေလနတ္သားက သိၾကားအား ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ အသက္ခ်မ္းသာရသၫ့္အျပင္ ေရ၊ မီး၊ လက္နက္ တို႔ေၾကာင့္ ေသျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ပါ ရသည္။
ဆုရေသာ ဟႏုမာန္သည္ ထိန္းသိမ္းမရျဖစ္လာသည္။ ရေသ့ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကို ဝင္ေရာက္ဖ်က္ဆီးေသာအခါ ရေသ့က ဟႏုမာန္အား ခြန္အားယုတ္ေလွ်ာ့ေသာ ေမ်ာက္ပိန္ေမ်ာက္ေသး ျဖစ္ေစ ဟု က်ိန္လိုက္သည္။ ခြန္အားမဲ့ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ ေသးေကြးသြားေသာ ဟႏုမာန္အတြက္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ဇဗၺဳမာန္ က ရေသ့ကို ေတာင္းပန္ေပးေသာအခါ ရာမ ႏွင့္ ေတြ႕၍ ရာမက ေက်ာကို သံုးခ်က္သပ္ပါမွ မူလခြန္အား ႏွင့္ အရြယ္ကို ရေစမည္ ဟု ဆိုလိုက္သည္။
ဝသိဒၶသားေတာင္းခန္း၊ က်ီးဘီလူးႏွိမ္နင္းခန္း၊ ကန္ဆင္း၊ ကန္ထ
ဝသိဒၶရေသ့၏ ေက်ာင္းသခၤန္းရွိေသာ ေတာတြင္ က်ီးဘီလူးတို႔ေသာင္းက်န္းဖ်က္ဆီးေသာေၾကာင့္ ရေသ့တို႔ တရားက်င့္၍ မရျဖစ္ေလသည္။ ထိုအခါ ဝသိဒၶရေသ့က အယုဒၶယ ဘုရင္ ဒ႒ရ႒ ထံတြင္ က်ီးတို႔ကို ႏွိမ္နင္းရန္ ရာမ ကို ေတာင္းသည္။ ရာမ ႏွင့္ သရက္သီး တလံုးတည္းမွ သေႏၶရေသာ လကၡဏ သည္ သူပါလိုက္မည္ဟုဆိုကာ ရာမ ႏွင့္အတူ လိုက္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းမေရာက္မီ ဘီလူးမေစာင့္ေသာ ေရကန္တြင္ ညီအကိုႏွစ္ေယာက္ ေရကစားရန္ ျပဳေသာအခါ ဘီလူးမက ကေလးငယ္ႏွစ္ဦးကို စားမည္ျပဳသည္။ လကၡဏက ေလးႏွင့္ပစ္ခိုင္း၍ ရာမက ဘီလူးမကို ေလးျဖင့္ ပစ္သတ္ကာ ညီအကို ႏွစ္ဦး ေရကန္တြင္း ခုန္ခ်ကာ ေရကစားၾကသည္။
ဖိုးသူေတာ္မ်ားေလွ်ာက္သျဖင့္ ဝသိဒၶရေသ့က ကေလးငယ္မ်ားကို ရွာေဖြေခၚယူေသာအခါ ကန္တြင္းမွ ရာမ သည္ ျမစိမ္းေရာင္၊ လကၡဏသည္ ေရႊေရာင္အဆင္းျဖင့္ ကန္မွ တက္လာသည္။
ရာမ ႏွင့္ လကၡဏသည္ ရေသ့ေက်ာင္းတြင္ က်ီးဘီလူးမ်ား ကို ႏွိမ္နင္းရင္း အ႒ာရႆအတတ္ပညာမ်ား သင္ၾကားခဲ့ၾကသည္။
ပရာသု(ဗ်သု) ပသွ်ဴးရာမ ဥပုဒ္ဝင္ခန္း၊ ဒႆဂီရိ ဥပုဒ္ဝင္ခန္း
တရားဓမၼျဖင့္ ေမြ႔ေလ်ာ္ေသာ ဗ်သု ပသွ်ဴးရာမမင္းသည္ လက္စြဲအမတ္တဦးႏွင့္အတူ ဓမၼိကေတာင္ထိပ္တြင္ ဥပုဒ္ဝင္လ်က္ရွိသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ဒႆဂီရိသည္လည္း စြယ္ေရာင္မွိန္သျဖင့္ ဘိဘိသန အား ဇာတာစစ္ေစရာ ဘိဘိသနက ကံဇာတာ ညံ့ေသာေၾကာင့္ ဥပုဒ္ဝင္ ေရကသိုဏ္း႐ႈရန္ ေလွ်ာက္သျဖင့္ ထီးနန္းအား ဥပရာဇ္ ဘိဘိသန၊ သားေတာ္ ေမဃနာဃ တို႔ကို အေစာင့္အေနထား၍ ဓမၼိက ေတာင္ေျခတြင္ ဥပုဒ္ဝင္သည္။
ခုႏွစ္ျပည္ေထာင္စစ္ျပဳခန္း၊ သိၾကားေလးဆက္ခန္း၊ ျမင္းေစခန္း၊ စာပစ္-စာေကာက္။
မိတၳီလာျပည္တြင္ သီတာေဒဝီမင္းသမီးသည္ အရြယ္ေရာက္ၿပီး အလွသတင္းေက်ာ္ေဇာသျဖင့္ ခုႏွစ္ျပည္ေထာင္ မင္းမ်ားက ဇနကၠမင္းထံတြင္ သမီးကညာ မေပးပါက စစ္ျပဳမည္ဟု ဆိုလာသည္။
သိၾကားမင္းက ဇနကၠမင္းအား အ႒စႏၵာ ေလး ကို ဆက္၍ ေလးကို ခ်ီႏိုင္၊ တင္ႏိုင္၊ ပစ္ခြင္းႏိုင္ မွ သမီးႏွင့္ ထိမ္းျမားေစရန္ မွာၾကားသည္။
ေလးတင္ပြဲျပဳလုပ္ရန္ ျမင္းေစမ်ားျဖင့္ ဖိတ္စာကမ္းရာ ပသွ်ဴးရာမထံ ဖိတ္စာသဝဏ္ေရာက္သည္။ ဥပုဒ္မွ အထ ဖိတ္စာကို ဖတ္ရလွ်င္ ေျခမ လက္မပင္ မပယ္ေကာင္း၍ ထားရသည္ ဟုဆိုကာသဝဏ္လႊာကို ေတာင္ထိပ္မွ ပစ္ခ်လိုက္သည္။
သဝဏ္လႊာသည္ ေလတြင္လြင့္၍ ေတာင္ေျခမွ ဒႆဂီရိထံက်သည္။ သဝဏ္လႊာတြင္ပါေသာ သီတာေဒဝီ၏ ႐ုပ္ပံုကို ျမင္ေသာ္ ဒႆဂီရိသည္ သီတာေဒဝီအား ခ်စ္ခင္တက္မက္ကာ ေနာက္လိုက္ အေဖာ္မေခၚဘဲ ေလးတင္ပြဲသို႔ တစ္ပါးတည္း သဝဏ္ႏွင့္တကြ ႂကြခ်ီေလသည္။
ေက်ာင္းေတာ္ထ၊ ေလးေတာ္တင္ပြဲ။
ဇနကၠမင္း၏ ေလွ်ာက္ထားစာေရာက္၍ ေလးတင္ပြဲတြင္ အခါေပးရန္ ႏွင့္ ေလးတင္ပြဲကို ၾကပ္မတ္ရန္အတြက္ ဝသိဒၶ ရေသ့သည္ မိတၳီလာသို႔ ႂကြရန္ရွိသျဖင့္ ရာမ ႏွင့္ လကၡဏအား ေက်ာင္းေစာင့္ေနခဲ့ရန္ မွာၾကားသည္။ ညီေနာင္ ႏွစ္ပါးက ေလးတင္ပြဲကို မျမင္ဘူးသျဖင့္ လိုက္လိုေၾကာင္း ေလွ်ာက္ရာ ကိုယ္၊ စိတ္ ႏွစ္ပါးကို ထိန္းသိမ္းကာ လိုက္ခဲ့ရန္ ေခၚကာ ေလးတင္ပြဲသို႔ သြားၾကသည္။
ေလးတင္ပြဲတြင္ ခုႏွစ္ျပည္ေထာင္မင္းမ်ားသည္ ေလးကို အဂၤါသံုးပါး [ခ်ီ(ေလးကို ေလးတင္ခံုေပၚမွ မ,ယူျခင္း)၊ တင္ (ေလးႀကဳိးတပ္ျခင္း)၊ ပစ္ခြင္းျခင္း] အနက္ ပထမအဂၤါကို ပင္ မစြမ္းႏိုင္ၾကေပ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဒႆဂီရိ ေရာက္ရွိကာ ေလးတင္ပြဲဝင္သည္။ ေလးကို မႏိုင္ေသာ္လည္း မတင္ႏိုင္ေပ။ အားလံုးအနက္ အစြမ္းဆံုးျဖစ္၍ သီတာေဒဝီအား ေပးရန္ ေတာင္းသည္။
ထိုအခါ ဝသိဒၶရေသ့က ရာမ ႏွင့္ လကၡဏအား ေလးတင္ပြဲဝင္ေစရာ ရာမ က လကၡဏကို အလ်င္ဝင္ေစသည္။ လကၡဏက ေလးကို မႏိုင္၊ တင္ႏိုင္ေသာ္လည္း ပစ္ခြင္းျခင္းမျပဳေပ။
ရာမ က အဂၤါသံုးပါးစံုေအာင္ ေလးကို တင္၍ ဒႆဂီရိအား ျမႇားႏွင့္ခြင္းရာ ဒႆဂီရိမွာ လြတ္ေအာင္ ေျပးရေလသည္။ ထိုျမႇားသည္ ဓမၼိကေတာင္အလယ္သို႔ စိုက္ဝင္သျဖင့္ ပသွ်ဴးရာမ ႏွင့္ ေနာက္ပါအမတ္တို႔ ေတာင္ေပၚမွ ျပဳတ္က်သၫ့္အခါ ပသွ်ဴးရာမ သည္ ေဒါသျဖစ္ကာ ရာမအျပန္လမ္းတြင္ တိုက္ရန္ ေစာင့္သည္။